La lliçó de l’Embarcada

17.06.13 | JOAN HUGUET

Aquest passat 16 de juny, diumenge, l’Embarcada va celebrar la seva assemblea extraordinària. Un dels punts de l’orde del dia era l’adhesió, o no, a l’Assemblea Nacional Catalana, és a dir pujar al tren dels partidaris a la independència del nostre país, com ja han fet milers de persones a títol individual, i moltes associacions també, entre les que hi ha algunes de les més importants del nostre poble.

Doncs bé, l’Embarcada, agrupació de cultura popular catalana, va votar NO, i això perquè va passar? Doncs l’explicació és molt senzilla, i alhora molt alliçonadora, i és que els partidaris del NO van anar a votar en massa. En canvi els partidaris del SÍ, la gran majoria dels socis de l’Embarcada, es van quedar a casa, alguns perquè feia dia de platja, alguns perquè tothom estava segur que sortiria el “sí” sense cap problema, altres perquè no estaven al Vendrell,…. per mil motius.

L’explicació del seu vot negatiu és que l’Embarcada no s’ha de posar en temes polítics…. seria molt fàcil explicar que l’ANC, és un moviment de la societat civil, apolític totalment, que vol la independència del nostre país d’un forma pacífica i democràtica. Això és política?, bé, si això ho és, ho és tot a la vida, sota aquest punt de vista qualsevol decisió que prens és política. Mireu, la prova que el seu “no”, no era per no involucrar l’Embarcada en política, si no que el que van decidir votar, en tot el seu dret, només faltaria, és el “no” a la independència de Catalunya, és que el punt següent de l’ordre del dia era l’adhesió o no a la manifestació antifeixista que es celebra al Vendrell el dia 29 de juny, i aquí els mateixos que van votar “no” a la ANC i a la independència, van votar “sí” a manifestar-se pel Vendrell. Bé, si una cosa és política, seguint el raonament dels partidaris del no, l’altra també.

El que va passar en aquesta assemblea de l’Embarcada ens ha de servir de lliçó a tots els partidaris del “sí” a la independència. Quan arribi l’hora de votar no ens podem quedar a casa, sabem que les enquestes ens són favorables, però no ens podem confiar perquè els partidaris del “no” són molt forts, i s’organitzaran, i creieu-me que arribat el moment aniran a votar tots, cap es quedarà a casa seva, son molt disciplinats, tenim l’exemple del que ha passat a l’Embarcada: els partidaris del “no” a la independència, van anar a votar en massa i la resta de socis, confiats que segur que sortiria el “sí” no es van presentar a votar. Per tant, quan arribi el dia de la consulta, no ens quedem a casa, anem tots a votar, perquè si no ens passarà com a l’Embarcada, que és, casi bé, la única entitat de cultura catalana al Vendrell que diu NO a la independència.

Anuncis

20 thoughts on “La lliçó de l’Embarcada

  1. Hola Joan,
    Sóc soci de l’embracada i ahir no vaig assistir a l’assemblea. Estic d’acord amb tu en part del que dius, però també crec que caus en un error de concepte.
    Estic d’acord en que tant són temes polítics l’adhesió o no a l’ANC, com l’adhesió o no a la manifestació del 29J.
    Però quan parles dels del “no a la independència” crec caus en un error. Ahir els socis van votar si s’adherien o no a la ANC. És a dir, si consideràvem que l’embarcada s’havia de definir o no com una entitat independentista i no pas si individualment els socis volíem o no la independència del país. No era un referèndum intern sobre de la independència, sinó una votació per decidir si ens significàvem o no com a entitat.
    Seguint amb el que al meu entendre és un error de concepte, ahir l’embarcada no va dir “NO a la independència” com tu dius, sinó que va decidir no significar-se com a independentista. Per exemple (exemple d’una magnitud no comparable, ho sé): crec que si un dia votem NO a l’adhesió de l’embarcada a “l’Associació de Vegetarians de Catalunya”, l’Embaracada no estaria dient NO al vegeterianisme ni seria antivegeterians, simplement consideraria que no s’ha de significar en la causa vegetariana.

    Dit això, només afegir que en l’adhesió o no a la ANC crec que hi ha arguments tant a favor (expressar com entitat el sentiment àmpliament majoritari dels seus socis, entre d’altres) com en contra (mantenir la màxima independència en temes polítics sensibles per tal de ser el màxim d’oberts possibles i no perdre gent pel camí). Jo no hi vaig nar (mal fet! Ho sé…) però encara no sé ara què hagués votat. I sí, jo individualment també vull la independència.

    Felicitats per expressar públicament la teva opinió.

  2. Jean , és que acabas de respondre a tu mateix, és una agrupació cultural,per tant amb aquest vots democratics confirma el suport als moviments culturals i socials,doncs l’aspecte és humanitaris,per tant cualsevol q tingui dos dits de front al sigle 21 reputjaria el feixisme
    En cambi pot l’independentisme pot incomodar, és slogan de alguns partits politics utilitzat per fer campanya i promeses electorals , per tant és una causa politica que no deuria tenir cabuda en1 agrupació cultural perquè condicionaria el prfil del soci.Hem de tenir amb tinta(etiqueta politica) la cultura ?fins quan acabara aquest adoctreniment de la societat civil,aquestes collas volen ballar, volen cantar i passar s’ ho bé, doncs em sembla molt bé,que queden al marge dels interesos politics.
    Sentir catalán no és necesariement ser independentista.Exp : mira tu , no tots els barcelonins són del barça , ni tots els culés són de Barcelona. ¿Entens?

  3. A la passada assemblea de l’Embarcada hi hem anat quatre gats, els quatre gats de sempre, que no arribàvem a la trentena de persones. No conec el nombre actual de socis però no m’equivoco si dic que no érem ni un 10% decidint en nom d’una agrupació amb molts més membres. Per això em sembla poc encertat parlar d’un bloc de persones que van votar en massa perquè de massa, no n’hi havia, érem els de sempre: els socis que hem votat el que hem volgut.
    Jo no sé si la gran majoria de socis són partidaris que l’Embarcada s’adhereixi a l’ANC, em sembla una afirmació un pèl agosarada. A més, com diu el Pere, no ens havíem de significar personalment sinó com a agrupació. El cas és que els que hem volgut decidir, hem decidit, i una part important dels socis no ha pogut o no ha volgut fer-ho, com dius, Joan, per mil motius.
    En passades assemblees hem parlat força sobre significar-nos o no políticament o vincular-nos o no a certs moviments… estic d’acord en què tot a la vida és política però, en la meva opinió, adherir-se a l’ANC suposa una vinculació pràcticament partidista que hem decidit rebutjar (ja fa un temps) en el si de la nostra agrupació. Crec que és diferent el cas de l’adhesió al moviment antifeixista del 29J tot i que també vaig tenint els meus dubtes, no et pensis.
    Amb tot això que he dit comprendràs, Joan, que no coincideixo amb tu en la reflexió final que fas al teu article que, segons el meu parer i no voldria que sentissis que et falto al respecte, manipula la realitat i és populista.

  4. No acabo d’entendre què vol dir que una persona a títol personal pot ser independentista però vota en contra d’adherir-se a una plataforma civil que està treballant per la Independència del nostre país.
    Una persona és independentista o no ho és. I respecto molt qualsevol de les dues opcions. Ara bé, si és independentista, ho és a la feina, a casa, i quant fa castells o ball de bastons… Ser independentista i votar en contra d’adherir-se com associació a una plataforma civil que lluita per la independència em sembla una contradicció de la mida d’un campanar que no fa res més que tirar-nos pedres a la nostra pròpia teulada…

    Crec que és el moment de sumar forces encara que no compartim el 100 x 100 de l’ideari nacional. Buscar el mínim comú múltiple i una vegada siguem lliures ja decidirem si som més de dretes o d’esquerres.

    • Xavier, perdona Cadascú estima el seu país a la seva manera i jo estic en contra el fet de voler imposar una manera unica d’estimar catalunya .

  5. Moltes gràcies pels vostres comentaris, intentaré contestar una mica a tots. Tant el Pere, com l’Hichem com la Marta feu servir més o menys la mateixa argumentació per dir no a l’ANC, com ja he dit al meu article opció totalment respectable, dieu que adherir-se seria prendre partit per una opció política perquè hi ha grups polítics que tenen en la independència el seu punt més important. Bé, jo crec que la independència no és només política, és alguna cosa més, que la societat civil es fa seva, que involucra a gent que pot ser de “dretes” o d'”esquerres”, conservadors, liberals, comunistes, rics, pobres, nouvinguts o altres amb moltes generacions de catalans al darrera. Mireu, seguint el vostre raonament, si la independència és política, l’ecologia també ho seria, perquè hi ha opcions polítiques que fan de l’ecologisme el seu pal de paller, per tant per la mateixa raó que jo crec, i evidentment em puc equivocar, que l’ecologia no és política, l’independentisme tampoc no ho és. Si que és política la manera de gestionar aquest nou país que s’obtindria d’aquesta independència.
    De totes maneres, i com ja he dit al meu article, jo només volia explicar el que va passar, jo també sóc soci Marta, i quan parlo que hi va haver un grup que va anar a votar “en massa”, saps a qui em refereixo, no cal donar noms, ni quin grup va ser, tu segur que ho saps. Quan dius que no em vols faltar al respecte però em dius manipulador de la realitat i populista, una mica falta de respecte si que és, crec jo, perquè de fet l’unic que exposo és una realitat, l’Embarcada és pràcticament la única associació cultural catalana del Vendrell que ha dit no a l’adhesió a l’ANC, tant la Lira, com els Pastorets, com la majoria del grups de Foc, la Penya del Barça,… han dit si. Repeteixo que les dues opcions són igual de legitimes, només faltaria, no volem adoctrinar a ningú Hichem, Tothom és lliure de fer la seva tria.
    Però mireu si va ser estranya, per mi aquesta assemblea, que fins i tot es va votar la No adhesió a la Coordinadora d’Entitats del Vendrell EL TELER, curiosament la mateixa persona que va defensar el no a l’anc, el si a la manifestació del 29j, i el no al Teler va ser la mateixa. I això no és ni manipular la realitat ni fer populisme, només explicar el que va passar. Torno a dir que tothom és lliure d’expressar i votar el que li sembli millor, però deixeu-me expressar el meu disgust amb els “nos” a l’anc i al Teler.

  6. No deja de ser patético , ver a lo que debería ser una identidad cultura l(que no lo es) para mi solo es una entidad de adoctrinamiento por ese motivo nada mas ver la composición del baile de las gitanas di de baja a mi hija inmediatamente . Y Posicionarse en política un error muy grave por que no deja de ser paradójico ver manifestarse a Fascistas de extrema izquierda, junto a anti sistema y islamitas junto a todo lo que nos venga de fuera contra lo que ellos llaman fascistas y racistas a los que yo y 2380 ciudadanos mas del Vendrell votamos y en las próximas los votaremos con mas ganas , por que esa manifestación no es mas que cortina de humo y una rabieta de los chorizos que nos están machacando a impuestos y tienen a las entidades olvidadas . Pero cada día tengo mas claro que tenemos lo que nos merecemos.

    • Posiblemente tengas parte de razón en tu comentario. Además celebro que escribas sobre una entidad cultural, viniendo de un partido que ha tenido la osadía y el descaro de presentar en sus listas a semianalfabetos y posteriormente, sentarlos en la butaca del ayuntamiento sin saber leer correctamente.
      Espero y deseo que en las próximas elecciones el doctor y su hermano apliquen en su dictatorial manera de hacer las listas….nunca democraticamente, y por lo menos, no nos martiricen más con el personal que nos coloca.

  7. Joan, com que jo vaig ser la persona de la que parles en el teu darrer comentari, crec que caldria matisar un aspecte per ajustar-se a la realitat: jo no vaig defensar votar en contra d’integrar-nos en la Coordinadora d’Entitats ni a l’assemblea es va votar en contra d’entrar a la Coordinadora d’entitats, qui va guanyar va ser el vot en blanc, és a dir hi va haver molts pocs vots en contra.

    Per mi aquest fet només reflexa el que sí que vaig comentar a l’assemblea: que d’entrada no hi estava en contra però que el document que s’havia enviat als socis una setmana abans plantejava bastants dubtes i que en la meva opinió la major part dels socis desconeixem el projecte i no hem participat en res d’aquest procés. Per això demanava que es creessin espais de reflexió i treball interns, independentment de si s’aprovava o no s’aprovava l’entrada, de cara a permetre que més persones sòcies participessin del procés de definició i creació de la coordinadora. Estic convençut que així serà i que L’Embarcada es podrà integrar en El Teler en properes assemblees.

    Sobre el tema de l’ANC, comparteixo la visió del Pere i el Hichem. Per mi, posicionar l’entitat en aquest assumpte que no és de consens entre les persones associades, i que no respon als objectius socials de l’entitat, no és necessari i no té sentit. Sincerament crec que L’Embarcada no és l’espai on debatre i treballar aquest tema, independentment de que els socis i sòcies siguin més o menys independentistes. L’Embarcada sempre ha apostat per ser un espai d’acollida de les persones que vulguin participar en la festa i crec que no convé que per un posicionament així hi hagi persones que no s’hi sentin còmodes o no s’hi apropin. I aquest ha estat el posicionament que ha definit els debats sobre temes polítics en les assemblees de l’entitat des de la seva fundació. A més crec que no s’ha de caure en l’assimilació entre cultura popular catalana i nacionalisme català o independentisme, fer-ho és caure en un error que no respon a la realitat: la cultura popular es caracteritza per ser tan plural i diversa com ho és la població. Amb això vull dir que el debat no està entre independència sí o independència no, i per tant una votació entre independentistes i anti-independentistes; el debat és si L’Embarcada s’ha de posicionar o no en aquesta qüestió, i crec que aquest va ser el criteri que vam seguir la majoria de persones que vam assistir a l’assemblea per decidir el vot.

    • En primer lloc, moltes gràcies pels vostres comentaris al bloc. És d’agrair que comenti gent que normalment no hi participa. Així que repeteixo, moltes gràcies.

      En segon lloc, comentar l’escrit i aquest comentari, com la resta en general. Entenc que la no adhesió al Teler sigui ocasionada per una manca d’informació. En aquest cas però, qui l’impulsa ha donat tota la informació que s’ha demanat, i s’ha exposat a les entitats participants. Per tant, entenc que ha estat un “problema” intern de l’entitat.

      En quant al posicionament polític, també puc entendre que l’entitat es mostri equidistant a totes les opcions polítiques, Però no entenc, llavors, com és que es dóna suport a la manifestació del 29 de juny, quan també és un acte polititzat, amb una base social promotora (com ho és l’ANC), però al cap i a la fi, polititzat. És a dir, l’Embarcada hi participarà com a entitat, o hi participaran els seus membres a títol individual? Llavors, en el segon cas, podem trobar-nos amb la mateixa situació que la de l’escrit. Fet que seria una mica incoherent.

  8. Hola,
    Sobre aquest tema, només voldria puntualitzar un parell o tres de coses:

    – En primer lloc, no recordo veure en Joan Huguet a l’assamblea de l’Embarcada, de la qual ets soci, segons has dit, i per tant, tenies l’oportunitat de manifestar la teva opinió. I sobretot, fer-ho pel canal que segons el meu parer és prioritari en aquest cas: una votació, i no un escrit d’un blog. Per altra banda, haguéssis tingut l’oportunitat d’escoltar el Sergi, al qual fas referència de manera molt poc fidel a la realitat. Qualsevol dels presents et podrà ir que en cap cas va manifestar què havia de votar la gent. (per cert! si resulta que si que estaves allà a l’assamblea, ho sento, no et vaig veure)

    – En segon lloc, voldria explicar-te Joan, que el grup al qual fas referència no va votar en massa. Tinc 28 anys i una opinió personal prou sòlida com per votar soleta (i et diré, tot i que no tinc perquè, que la majoria de vegades totalment en contra del q pugui defensar el Sergi). De la mateixa manera q ho faig jo, ho poden fer qualsevol dels altres components del grup. Per tant, trobo molt lletja la teva afirmació. Opina el que vulguis, faltaria més! Però no parlis de manera tant alegre sobre altres persones/grups. És de molt mal gust.

    – Per acabar, em molesta profundament que es posi a la meva boca qualsevol opinió, política o no, pel sol fet de pertànyer a una entitat. De la mateixa manera que em molesta que em diguin que defenso el no a la independència, em molesta que qualsevol persona es cregui amb la veritat universal com per opinar i adoctrinar sobre què s’ha de votar i què no.

    Em sap greu, però crec que el teu escrit peca molt més d’allò que li atorgues al Sergi que no pas ell. A vegades, crec q és millor mirar-se una mica el melic i intentar respectar les opinions/decisions dels altres, t’agradin o no.

    Gràcies

    • Hola Anna,
      em sap greu que t’ho prenguis tant malament. De fet, jo no dic què s’ha de votar, faltaria més, ni tinc res en contra de la gent que va votar no, potser que no m’hagi explicat gaire bé, jo on poso l’accent, o almenys aquesta era la meva intenció, és amb els socis i socies, que volent votar “si”, es van quedar a casa, res més, i feia una mica un paralalisme amb el qu podria passar en el referèndum sobre la independència, que els partidaris del “si” ens quedessim a cas confiant en les enquestes i no anessim a votar. En cap cas retrec a ningú que voti “no”, és més aviat al contrari, admiro la gent que defensa les seves idees i té la valentia d’exposar-les en públic.
      El que continua semblant-me incoherent, i com tu bé dius no tinc la veritat universal (ni ganes), és que si l’Embarcada no es vol posiconar, el digui si a manifestar-se el 29J. Que consti que estic a favor d’aquesta manifestació, jo hi aniré, espero que amb molts vendrellencs i vendrellenques més. Jo crec que l’Embarcada havia d’haver dit “si” als tres punts, però només és la meva opinió i evidentment no tinc cap intenció d’adoctrinar a ningú però si d’expressar la meva humil opinió.
      Espero que ho hagi aclarit una mica més bé, i et repeteixo que em sap molt greu si t’he ofès, i si és així et demano disculpes, de veritat.

  9. Juanma no me esperaba yo de una persona de tu alto nivel intelectual con cuantas carreras ? Cuantos máster ? Cuantos idiomas ? Hablaras así de las personas que componen PXC . Aun recuerdo cunando salisteis en la TV el Vendrell junto a otras personas que ya no están en PXC y tú te aprovechastes de su confianza y el tal Barranco de via Democratica .
    Pero claro tú si que hicistes las listas verdad. Tu eres muy democrático, por eso estaban contigo la hija de Gomez Rovira y la Yolanda Cruceiro Morin, la ex directora del Diario digital , Minuto digital , entre otros, mira Juanma no quiero entrar mas a debatir contigo entre otra cosa por que el Vendrell es muy pequeño y nos conocemos todos .

  10. Mira Maria, sobre PxC no hace falta comentar nada más ya que es una evidencia que todo el mundo ve. No es algo que te han contado…..lo vemos cada pleno.
    Sobre todo lo demás, si pensaras un poco y me conocieras, sabrías del porqué de cada decisión y situación…..todo tiene una explicación de la que estoy muy orgulloso…….
    Por mi parte si quieres debatir no tengo ningún problema, pero te recuerdo que a tí personalmente no me he dirigido.
    Sobre Via democrática te diré que si a un mes de las elecciones con 0 afiliados pretendes hacer una lista democráticamente sería un poco difícil jajajajajajaja

  11. Juanma yo entiendo que estés enojado con PXC . Pues según a mi me han contado
    por cierto una amiga tuya que tenia un bar, y como dirían tus amigos te votaron por ser un mediocre que no quería trabajar .( Y REPITO ) No lo digo yo lo dicen tus “amigos” la cuestión es que después de sotar lastre PXC subió no ? pues parte de razón si no toda tendrá tu amiga.

  12. Te vuelves a equivocar, y no me sabe mal informarte.
    No estoy enojado con PxC ni con nadie, simplemente doy mi punto de vista. Como buen conocedor del partido es lógico que conozca más su interior que no con otros.
    Recuerda que a mí no me hecha nadie sino que soy yo el que abandona el partido cobrando un sueldo…. estuve 2 meses, pero lo elegí a seguir alimentando algo que estaba claro que no iba conmigo.
    Tan mediocre no sería cuando horas antes de anunciar mi marcha su Presidente me nombró máximo responsable de la campaña a las elecciones a la Generalitat…..que contradicción verdad???
    Sobre chismes de bar no opinaré, porque si tengo que hacer caso de toda la purria apañado voy. Que pases buen día

    pd si tienes alguna duda encantado de contestarte

    • Això està agafant el matís de conversa privada en públic.. No creiem que sigui el millor lloc. Potser podrieu intercanviar els vostres respectius correus electrònics i finalitzar la conversa per allà?
      Gràcies per la vostra comprensió.

Deixa un comentari

