Ajuntament: nosaltres també volem participar (II)

04.02.2013 | LILIANA V. CALMET

En el primer article d’aquesta sèrie, penjat fa uns dies, vam parlar de la obligació de l’administració a respectar una sèrie de drets, com són el dret a la informació, el dret de petició i queixa, i el dret a participar en una audiència pública. Avui parlarem d’alguns altres drets que el ciutadà pot exercir, però que requereixen una posició molt més activa en els afers públics que no els anteriors. Parlem doncs del dret a promoure i participar en una iniciativa popular i el dret a promoure i participar en una consulta popular o referèndum, entès aquest en la seva vessant municipal.

  • Dret a promoure i participar en una iniciativa popular

Sota aquest nom i contingut en l’article 70bis.2 de la Llei de Bases de Règim Local, hi identifiquem dos drets diferents: el dret a promoure (que es reflecteix en la possibilitat de proposar un esborrany de text normatiu adreçat al Ple Municipal, per exemple, i a treballar per reunir el número de signatures exigides) i el dret a donar suport, que implica recolzar la petició a través de la signatura, per abastar el número d’adhesions que la llei requereix.

Així doncs, per proposar una iniciativa popular –  una proposta d’acord o una actuació o un projecte de reglament en matèries de competència municipal – a l’òrgan competent municipal cal la constitució d’una Comissió Promotora, que és autoritzada a iniciar la recerca de signatures. Per un municipi com el nostre, de més de 20.0001 habitants, caldria que s’aconseguís el suport d’un 10% dels veïns. Un cop aconseguits aquests requisits legals, el text ha de ser debatut i votat obligatòriament pel Ple Municipal, a pesar que la decisió sigui competència d’un altre òrgan de l’Ajuntament.

El nostre municipi, una de les úniques iniciatives populars que es van intentar impulsar fou una pertanyent a la CUP a principis de l’any 2011, sobre la retallada de sous dels càrrecs polítics. En canvi, a altres municipis de Catalunya, aquest procés de participació activa s’ha plasmat en l’àmbit cultural, com a Cambrils i la iniciativa popular per impulsar la cultura, o a Sant Climent de Llobregat, on es va promoure una iniciativa popular per omplir de llibres la biblioteca. Alguns fins i tot, tot i que fora del territori català, han adoptat un reglament regulador d’aquest tipus d’iniciatives, com és el cas de Benissalem.

Al respecte, reiterar de nou la falta del Reglament de Participació Ciutadana, que tot i que l’acord de govern el contempla com una actuació que s’ha de dur a terme en un termini màxim de 4 mesos des de la firma del pacte, a data d’avui encara no s’ha realitzat cap tràmit destinat a redactar-lo.

  • Dret a promoure i participar en una consulta popular o referèndum

Aquest dret, reconegut a l’article 92 de la Constitució Espanyola i a l’article 29.6 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya i desenvolupat per la Llei 4/2010, de 17 de març de consultes populars per via de referèndum, esdevé un instrument de participació directa per a determinar la voluntat de l’electoral sobre qüestions d’incidència municipal. Tot i que no és vinculant, sí que té un efecte polític important, ja que esdevé l’expressió ciutadana.

En l’àmbit municipal, hi ha dues vies per articular aquesta consulta popular segons qui iniciï el procediment: institucional o popular. En el primer cas, la iniciativa parteix de l’alcalde o un terç dels regidors, i després de verificar-se pel secretari i aprovar-se pel Ple, es convoca la consulta, amb un resultat merament consultiu. En el segon cas, el primer que cal constituir és una Comissió Promotora, que presentarà la sol·licitud de consulta popular a l’Alcalde, per posteriorment verificar-se la legalitat pel secretari municipal. Un cop passat aquest tràmit, la Comissió ha d’aconseguir el número de signatures exigit, i un cop complert aquest requisit, l’Alcalde portarà la proposta al Ple, que caldrà que l’aprovi per majoria absoluta, per continuar amb la tramitació de la iniciativa d’origen institucional.

En qualsevol cas, la temàtica de la consulta ha de versar únicament sobre temes de competència municipal, sempre i quan no afectin un projecte de llei o una proposició de llei que s’estigui tramitant al Parlament, ni vagi en contra de la Constitució i l’Estatut, i quedant però exclosos aquells que afectin les finances locals.

 

Com deia el passat dijous la Sònia en el seu article, els ciutadans tenim el poder d’incidir, a través de les nostres actuacions, en la gestió i en la orientació de les polítiques impulsades des del nostre Consistori. Participar s’ha d’entendre com un acte continu i constant, exercit durant el dia a dia, deixant de banda la concepció, ara ja arcaica, de participar únicament cada quatre anys a través del vot.

 

Anuncis

2 thoughts on “Ajuntament: nosaltres també volem participar (II)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s