El Vendrell està “d’en hora bona”

LILIANA V. CALMET

M’agradaria començar aquest article amb una frase quasi bé mítica: El Vendrell està d’enhorabona. I dic enhorabona amb un cert caire irònic, perquè més aviat diria “en hora bona”. I explico el per què: l’altre dia vaig llegir la notícia que anunciava una nova parada de bus a l’estació de Sant Vincenç de Calders i vaig pensar, que en tant que alguns polítics s’omplen la boca de la sort que té el nucli del Vendrell per tenir dues estacions de tren, no tenir parada d’autobús en una d’aquestes estacions fins l’abril és d’anar tard.

Vanagloriar-se per tenir dues estacions no és només dir “oh, què bé, quina sort que tenim els vendrellencs” i oblidar-se de la resta. Pensar que potser no tots aquests vendrellencs que aparentment s’han de sentir tan privilegiats tenim cotxe propi, o que no sempre podrem demanar a un amic o familiar que ens vinguin a buscar a l’estació de Sant Vicenç. O que simplement, no tenim ganes d’esperar-nos mitja hora a l’estació si, al venir per la línia #rod2, hem d’esperar el tren de la #rod4 direcció el Vendrell per poder arribar a casa. No, això no ho és. Tenir dues estacions és ser conscient que molta gent no té la sort de disposar de transport privat i articular un sistema de transport públic prou potent per què qualsevol vendrellenc pugui anar per la costa o per l’interior, sense descartar automàticament una línia per la mala connexió que, amb transport públic urbà, tenen les dues estacions.

Menció a part mereix l’estació del Vendrell però especialment la ciutat i la seva mala connexió amb altres municipis a través del transport públic. Dies abans d’aquesta notícia sobre la nova parada de bus llegeixo que, als caps de setmana, es recuperarà la línia de bus nocturna entre Vilafranca i Barcelona però que, aquest cop, finalitzarà el seu recorregut als Monjos. Uns mesos abans de tot plegat, els diaris comarcals ens sorprenien amb la notícia que s’estava pensant de finalitzar la nova línia #rod8 a Vilafranca, iniciativa que no s’ha dut a terme a causa de la crisi. En qualsevol cas, sembla a ser qua totes les millores en tema d’infraestructures es tracen a partir de Vilafranca i que llavors, i només si tenim sort, al Vendrell hi sortirem beneficiats.

Tot i així, a vegades se’ns té en compte. Un exemple és la reivindicació que els alcaldes de Vilafranca, El Vendrell i Sant Sadurní van fer, al 2009, per aconseguir conectar les capitals del Penedès amb Barcelona a través de trens semi-directes. Anys més tard, el diputat Jaume Domingo anunciava a través del seu bloc i el seu Facebook que s’havia portat aquesta reivindicació en el si de la Comissió de Territori i Sostenibilitat i que s’obria un termini de sis mesos per fer un estudi que assenyalés la viabilitat i les possibilitats d’implementar aquests semi-directes. D’això també en fa uns mesos, més que sis concretament, però de moment, i en absència de novetats al respecte, haurem de seguir gaudint d’un trajecte de durada igual que fa 152 anys.

Anuncis

11 thoughts on “El Vendrell està “d’en hora bona”

  1. Un bon article per posar de manifest que el progrés d’una ciutat, o d’un territori, va sempre molt lligat a la seva xarxa de transport. Quan algunes ciutats de Catalunya tenen connexions que fa 152 anys ja existien és símptoma que la distribució de les infraestructures no ha estat homogeni a tot el territori català i que cal una millor planificació per fer que el transport públic sigui efectiu a tot el principat.

  2. Enhorabona per un article perfecte que diu el que realment pensen molts vendrellencs.
    Voldria afegir que quan plou, tots tenin que estar ” juntets ” sota la marquesina de l’estació del Vendrell de lo petita que arriba a ser. Molt divertit!!!

  3. Estic totalment d’acord amb tot el que dius. Crec que els nostres governants no són conscients del volum de gent que es mou cada dia a les estacions del Vendrell. Només caldria que agafessin el trens que arriben al vespre per veure l’onada de passatgers que en baixen. Crec que com a ciutat de gairebé 40.000 habitants ens mereixem un servei molt millor.

    Seguint la línia del comentari anterior, voldria que algú m’expliqués per què, al seu dia, no es va instal·lar una marquesina proporcional al nombre d’usuaris i la llargada de l’andana. És molt trist que quan plou, sobretot a l’hivern, haguem de “pidolar” un raconet, i més encara quan plou i alhora fa vent. La poca superfície de cobertura de la marquesina la converteix en totalment inútil.

    Finalment, no costaria tant instal·lar un parell de màquines de picar bitllets més properes a l’accés; no cal haver-se de passejar amunt i avall de l’estació, sobretot quan se t’escapa el tren.

    Això és un petit tast, ja que se’n podrien dir moltes més coses…

  4. Aquí al Vendrell els polítics ens han tunejat el poble i ens l’han venut com si estessim en un paradís. Tenim dues estacions de tren que fins fa unes poques setmanes ara no estaven comunicades amb bus, una cosa ben senzilla que depèn de naltres, Tenim dues estacions de tren però aquí al Vendrell hi ha freqüències d’una hora entre un tren i un altre i mira que hi puja molta gent. A més la gràcia de tot és que anar a Barna o Tarragona que està molt més propera acabes estan el mateix temps. Són coses que no s’acaben d’entendre Tenim una estació de busos que està camuflada perquè hi ha gent que quan la veu no sap ni que és: si una marquesina privilegiada o una cosa provisional. No tenim busos nocturns amb Barna perquè no ens cal amb el munt de discoteques al Vendrell ningú marxa enlloc. Oi que no? NO parlem de la programció teatral de la Lira ( li hem posat Tag perquè sembla que sigui un nou equipament). Amb el que ens ha costat n’haguessim tingut un de nou de trinca adaptat als quasi 38.000 habitants del poble i ens serviria una mica per fer de comarca, perquè sempre ens han dit que erem capital de comarca, però mai ens ho hem cregut. Tenim hospital que a la mínima et porten a Tarragona o a Bellvitge, però alguna cosa tenim aquí a casa.
    TAmbé el Vendrell té moltes mini entitats variades, un eslogan predilecte de molts polítics, Algunes només es veuen per l’entimostra i altres ni això. Val més que n’hi hagués menys i amb més força com a lobby. Ens han venut que vivim aquí en un món fantàstic i de mica en mica gràcies a la realitat i webs com aquest vas descobrint que només hi ha fum. Proper capítol: Logis Penedès. Qui creu actualment en la seva vialitat. Potser d’aquí uns anys, però ara per ara com no vingui el Sheldon Adelson i ens monti un euro penedès anem llestos.

    • Hola Miquel, molt bones, soposo que la útima frase ( la del sr. Adelson) ho deus dir de broma, espero que aquesta macrodesgracia que s’està debatent si es posa a Barcelona o a Madird, se l’emporti ben lluny la sra Esperanza Aguirre.
      Pel que fa a la resta bàsicament tens raó. Però saps què passa ?, que el vendrell, més ben dit els vendrellencs, som un poble que no protesta per res, ens posen autopistes, ens parteixen el municipi amb l’ave, tenim unes freqüències de pas de trens que són penoses,… però ningú diu res, i no em refereixo només als polítics. Nosaltres, la societat civil que en diuen, també en tenim la culpa, hem de protestar, tallar les vies si cal. No pot ser que tot depengui del regidor de torn, i que si no fa res, a tots ja ens va bé perquè ja li podem posar la culpa a algú. No. Ha arribat l’hora que despertem !!! Si volem millores ens les hem de guanyar, si volem millors infraestructures les hem d’aconseguir, però mentres pensem que la culpa és de l’altra no tindrem mai res.

      • Criticar als que volen tirar endavant, la crítica per la crítica, la salvatjada de trepitjar a qui vol fer alguna cosa és esport d’interès local en aquest poble! Quina vergonya! Però fins que algú a dalt de tot no canvïi la tendència és molt difícil: s’ha demostrat molts cops que per molt que una part molt petita vulgui sempre algú serà capaç de criticar encara que no vingui a res, encara que sigui l’últim a tirar coses endavant! Quines actituds més lamentables!!

      • Hola Observador Vendrellenc, en la teva resposta no acabo d’entrendre si et refereixes a mi a al Miquel. Si és a mi, el que jo critico precisament és la falta dr critica, de lluita i del fàcil que és posar la culpa als altres. Res més, si t’has sentit ofés pel meu escrit em sap greu, de totes maneres aquest és un tauler de debat on cada u expressa les seves opinions, i no cal fer servir expresions tan fora de lloc com que algú pugui sentir “vergonya” per “actituts lamentables” per l’opinió d’un altra, podem estar d’acord o no, però sempre respectant l’opinió de tothom.

      • No, no…

        Potser no ens hem entès… és una vergonya la nostra classe política i també la gent que, totalment passiva, no es mou per aconseguir un Vendrell millor!

        Estic molt d’acord amb les vostres paraules!

  5. M’estreno a les 4fonts.
    Estic totalment d’acord amb tu Lili. Fa uns anys enrere jo també vaig patir els retrassos, les esperes, les avaries…és idignant.
    És trist agafar el tren dues hores avans per arribar a Barcelona, ja que només hi han trens cada mitja hora al matí (quan encara és fosc), i apartir de les nou o avans ja siguin cada hora…
    Més d’una vegada vaig haver d’agafar el tren de bcn a vilafranca i trucar als familiars que em vinguessin a buscar per no fer tard a la feina, apart de que em gastava un dineral trimestrament amb el bitllet també m’havia de gastar els diners amb gasolina per culpa de que els trens no arrivessin a Vendrell.
    Sempre deiem: per què no pot arribar fins a Vendrell?

    Cansada de tot això vaig crear un grup al facebook “Puta Renfe” on va dedicat a la Renfe com el nom indica. Miles de persones hi van deixar escrits donant la seva opinió i penjant articles trets de diaris.

  6. Facis el que facis et criticaran. La crítica és bona i s’ha de saber entomar. El que no podem fer és viure que els polítics visquin en un món i nosaltres a un altre. Han de baixar de la figuera i no cada quatre anys quan h ha municipals sinó més a sovint.

  7. Un article reflex de la realitat!

    Dir també una cosa que ja és endèmica: que els polítics prometin millores, ja sigui a l’estació, en la freqüència… Si us plau, senyor polítics del Vendrell: abstenir-se de prometre res. Recordo que aquestes passades municipals encara prometien soterrar les vies del tren…

    No entenc quina mania tenen amb el tren si després no compleixen ni la meitat de tot allò que són capaços de dir, de vendre fum a granel. Quin mal hi fa, el tren, al Vendrell? Jo no el trobo un gran estorb, més aviat la ciutat ha crescut prenent com a base que el tren està allà. Si fos el cas que tot el recorregut del tren transcorre a nivell de carrer, d’acord… però amb la configuració existent no entenc perquè vendre tant de fum. Dels problemes n’hem de treure virtuds!

    Arranjar les vores i pactar com fer-ho (al ser un límit d’afectació del tren s’ha de negociar amb Adif), comencem a plantejar el canvi de la Jaume Carner, donar la volta a l’estació… En definitiva: mirar el futur a la cara, no fugir d’allò que ja tenim i que, per sort o per desgràcia, hem d’acceptar, però també millorar!!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s